Om skrivning
Om skrivning
Opgaverne her på undervisningen.dk er designet til at møde elevernes erfaring – autentisk og varieret – med henblik på at styrke literacy. Tekstskabelse er en genvej til at forstå sproget. Ja, også til læsningen.
Skriveopgaverne skal give mening.
Opgaverne er stilladserende.
Opgavetyperne er:
- Beskrivende
- Fortællende
- Argumenterende
- Reflekterende

Indskolingseleven skal opleve skrift som en meddelelsesmulighed.
En vedkommende, autentisk, kommunikativ handling.
Eleven har noget på hjerte – det skal formidles.
Derfor tager undervisningen.dk’s opgaver afsæt i elevens egen verden: Der er f.eks. opgaver om fødselsdag, ferier, højtider, følelser og det at lære.
Opgaverne søger at stimulere refleksion. F.eks. ved direkte spørgsmål – eller ved at lave smådrillende grammatik-opgaver (Hallååå Fister!)
I et storyline-forløb kan hele paletten foldes ud. I Bamsebyen f.eks. engageres eleven i at skrive butiksskilte, menukort, prislister, breve, avis osv.
Skrift bliver et nødvendigt element i legen.