Om skrivning

Om skrivning

Opgaverne her på undervisningen.dk er designet til at møde elevernes erfaring – autentisk og varieret – med henblik på at styrke literacy.  Tekstskabelse er en genvej til at forstå sproget. Ja, også til læsningen.

Skriveopgaverne skal give mening. 

Opgaverne er stilladserende. 

Opgavetyperne er:

  • Beskrivende
  • Fortællende
  • Argumenterende
  • Reflekterende 

Indskolingseleven skal opleve skrift som en meddelelsesmulighed.

En vedkommende, autentisk, kommunikativ handling. 

 Eleven har noget på hjerte – det skal formidles. 

Derfor tager undervisningen.dk’s opgaver afsæt i elevens egen verden: Der er f.eks. opgaver om fødselsdag, ferier, højtider, følelser og det at lære. 

Opgaverne søger at stimulere refleksion. F.eks. ved direkte spørgsmål – eller ved at lave smådrillende grammatik-opgaver (Hallååå Fister!)

I et storyline-forløb kan hele paletten foldes ud. I Bamsebyen f.eks. engageres eleven i at skrive butiksskilte, menukort, prislister, breve, avis osv.

Skrift bliver et nødvendigt element i legen.

Se skriveopgaver

Sommerferie

 

Skriveopgaver om "min sommer" undervisningen.dk

Koitres

Koitres lære, et skriveforløb fra undervisningen.dk
Koitres skriveopgaver fra Undervisningen.dk

Fødselsdag

Skriveopgaver om fødselsdage til indskolingen, undervisningen.dk.