Om os
Om os
Kopiark med fylde og afsæt i elevernes erfaringsverden.
Vi har haft vidunderligt mange oplevelser med spørgende, undrende og skabende børn.
De oplevelser vil vi sprede ud i materialer, du som lærer kan downloade og printe til din klasse.
Vi vil pirre børns nysgerrighed.
Vi vil få dem til at gnække lidt, for man må gerne ha’ sjovt, mens man går i skole og lærer rigtig meget.
Kender du det?
Man har nærmest lige delt de varme kopier ud i klassen, og så spørger den første elev: “Hvad skal man, når man er fææææærdig?”
ÅH, altså…. Det kender vi lidt for godt! Derfor har vi lavet materialer, der tager tid.
Der skal tænkes over svarene, for det er autentiske spørgsmål, der stilles:
“Er der noget, der overrasker dig?”
“Er der noget, du vil tage med til næste gang?”
“Hvordan kan du forklare det her til en kammerat?”
Forfattere:
Chris Hav og Thea Dam Søby.
Illustratorer:
Chris Hav og Thea Dam Søby.
Illustrationer er, med mindre andet er angivet, udarbejdet med elementer fra AI-værktøjer.
Du må gerne kopiere ting fra Undervisningen.dk, men kun hvis din skole eller virksomhed har en aftale med Copydan Tekst & Node.
Her skaber børn med både tanke og hænder
Vi vil skabe psykologisk tryghed og forebygge mistrivsel.
Vi vil hjælpe dig og dine elever med at skabe et trygt klasserum, hvor man tør dele og samarbejde.
Repræsentation er vigtig, for at eleverne føler sig set.
Vi skaber mangfoldige rum, hvor spejling af livsstil, etnicitet, funktionsvarians og familieforhold mv. er en selvfølge. Derfor arbejder vi ud fra sloganet:
ALLE BØRN SKAL SPEJLES – MINDST EN GANG IMELLEM!
Autenticitet, ligeværd, psykologisk tryghed
Foto: Lluis Armangué
Chris Hav
Forfatter og illustrator
Igennem 28 års lærerliv har Chris stræbt efter AUTENTISKE SPØRGSMÅL og et LIGEVÆRDIGT MØDE mellem elev & lærer. Hun funderer ind i mellem over, om der er temaer eller kompetencefelter, der ikke kan afdækkes ad den vej, men har ikke fundet frem til nogle endnu….
“Børn skal dæleme tages alvorligt”, tænker Chris.
Børn fortjener, at skolen VIL noget! Børn skal mærke, at voksne har meget på hjerte og lyst til at drøfte store, vigtige dagsordener. For børn er jo fulde af vigtige spørgsmål. Den undren og nysgerrighed skal kildres og drilles og vækkes, synes Chris. Det er vel dét, der er lærerens fornemste opgave?
Nåja – og så at skabe tryghed – psykologisk tryghed – og tiltro til egne evner.
Når elevens tiltro til sig selv og egen formåen svigter, skal læreren selvfølgelig være lige dér og vise retningen og hjælpe undersøgelserne tilbage på rette spor.
Resten af tiden må det egentlig gerne (for en udenforstående) se ud som om, læreren ikke er til stede. Som om eleverne arbejder selv. Som om de bare leger. Se mere på LinkedIn
Chris spørger:
Hvorfor skal lærere have penge med på arbejde?
Undervisningen.dk svarer:
Vi må spørge højere magter, om vi snart kan få forenet tanken om KALD med betaling.
Det kan da ikke passe, det skal koste penge at gå på arbejde?! Chris bli’r RASENDE, når hun tænker på alt dét, man liiiiiiige selv betaler som lærer: Efteruddannelse/interessetimer/skriveredskaber/snacks til eleverne/ pynt & blomster til klassen/telefon/strøm/fagbøger/tid….. osv.
Lærere betaler allerede r.i.g.e.l.i.g.t! Det skal være LET & LIGETIL at få fat i vores materialer”, siger Chris. “Og det skal være nemt at bruge, så læreren bare skal kopiere!”
Skaberevne, nysgerrighed, rumlig forståelse
Thea Dam Søby
Forfatter og illustrator
Hvad mon der sker i mødet mellem elev, materiale og lærer?
Thea har en evig nysgerrighed på børns skaberevne og tro på elevens vej til at formgive sine ideer.
For Thea er undervisningsrummet et centrum for refleksion.
Hvad skal der ske?
Hvor skal du hen i processen?
Virker din retning?
Hvad skete der?
Kom du hen, hvor du ville?
Er der noget, du ville tage med til en anden gang?
Skabelsesproces koblet med eftertanke baner vejen for forståelse og tro på egne evner til at klare sig i verden.
Thea siger ofte: “Du må ikke snyde børn for deres neurologiske udvikling.”
(Og mener; lad nu børnene selv! De kan ikke lære, hvis voksne omkring dem løser alting for dem)
Thea siger aldrig: “Det kan man ikke”, i stedet går hun med på elevens vej og stiller vejledende og opklarende spørgsmål.