Grammatik

Grammatik

Hvordan fungerer tegnene i en tekst? 

Navneord

Navneord. En opgave fra Undervsingen.dk

God til plenum og som arbejd-selv-opgave.

Punktum

En opgave om punktum fra Undervisningen.dk

God til plenum.

“Alle ting på denne jord kalder vi for navneord.”

Hvordan skal man vægte grammatikundervisningen i indskolingen?

Og hvordan skal vi arbejde med grammatik i klassen? 

Skal man arbejde kontekstbaseret eller arbejde refleksivt med et fælles fokus?

Hos Undervisningen.dk tror vi på begge dele: Den kontekstbaserede tilgang er tidskrævende og ikke altid en mulighed. Når man får lejlighed til at gennemgå et element med én eller få elever og kan sætte deres egen tekst i spil. Det er den optimale læringssituation!

Hvordan skal man vægte grammatikundervisningen i indskolingen?

Og hvordan skal vi arbejde med grammatik i klassen? 

Skal man arbejde kontekstbaseret eller arbejde refleksivt med et fælles fokus?

Hos Undervisningen.dk tror vi på begge dele: Den kontekstbaserede tilgang er tidskrævende og ikke altid en mulighed. Når man får lejlighed til at gennemgå et element med én eller få elever og kan sætte deres egen tekst i spil. Det er den optimale læringssituation!

Navneord

 

Denne opgave består af 7 ark fyldt med de fjollede Koitres-monstre, som undersøger navneord.

Punktum

 

På 11 sider folder de små monstre sig ud, mens de drillende arbejder på punktumer.

Opgaven er god i plenum.

En opgave om punktum fra Undervisningen.dk

Hvilke roller spiller ordene i en sætning

Nogle gange er det en god idé at arbejde mere overordnet med grammatiske elementer.

Vores opgaver har fokus på forståelsen af, hvad de enkelte elementer er til for:

Hvilken funktion har et punktum?
Hvad er punktummets opgave?
Hvad løser punktummet for os? 

Med tiden vil der være opgaver om de mest almindelige ordklasser og tegn.

Opgaverne er lidt fjollede, fordi… hvorfor skal grammatik egentlig være alvorligt? 

Nogle gange er det en god idé at arbejde mere overordnet med grammatiske elementer.

Vores opgaver har fokus på forståelsen af, hvad de enkelte elementer er til for:

Hvilken funktion har et punktum?
Hvad er punktummets opgave?
Hvad løser punktummet for os? 

Med tiden vil der være opgaver om de mest almindelige ordklasser og tegn.

Opgaverne er lidt fjollede, fordi… hvorfor skal grammatik egentlig være alvorligt? 

Har du spørgmål?