Om literacy
Om literacy
![Koitres skriveopgaver fra Undervisningen.dk](https://undervisningen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Koitres-skriveopgaver-fra-Undervisningen.dk_.png)
Opgaverne hos undervisningen.dk bygger på grundtanken, at literacy-kompetencer udfoldes, når der gives mulighed for at udtrykke egne tanker.
Der arbejdes med:
Autentiske spørgsmål
Udgangspunkt i eleven selv
Undersøgelser
Undren
Virkelige kommunikationssituationer
Social interaktion
Refleksion over egen praksis
Eleven har noget på hjerte – det skal formidles.
Derfor tager undervisningen.dk’s opgaver afsæt i elevens egen verden: Der er f.eks. opgaver om fødselsdag, ferier, højtider – Alt om mig! – følelser – det at lære.
Opgaverne søger at stimulere refleksion. F.eks. ved direkte spørgsmål – eller ved at lave smådrillende grammatik-opgaver (Hallååå Fister!)
I et storyline-forløb kan hele paletten foldes ud. I Bamsebyen f.eks. engageres eleven i at skrive butiksskilte, menukort, prislister, breve, avis osv.
Skrift bliver et nødvendigt element i legen.